Let Go the unnecessary Feeling, Keep the Right Ones : Rasa Berharap

Rasa berharap 

________________________________________

Kita dilahirkan sebagai makhluk Allah yang bermosi.

Dan dalam banyak banyak emosi, ada dua emosi utama yang senantiasa memberi impak dalam apa yang kita fikir, apa yang kita rasa dan apa yang kita lakukan.

Dan adakah anda tahu, segala yang berlaku pada kita adalah hasil dari bagaimana kita mengawal emosi kita. Ini kerana setiap emosi akan memberi contibution pada sel sel tubuh badan kita. Setelah sel sel tubuh di impak oleh emosi kita, ia akan terus mengimpak organ organ kita, dan seterusnya kesihatan kita. 

Betapa pentingnya menjaga emosi untuk mendapatkan kehidupan yang baik. 

Ok, so harini kita sentuh emosi RASA BERHARAP

PENGHARAPAN PADA SESUATU.

Emosi ini boleh berlaku pada isteri mengharapkan suaminya berubah, atau, apanila kita berharap client kita membuat bayaran, atau apa ila kita berharap rakan kita maafkan kita, atau kita berharap mendapat rezeki yang banyak, atau berharap hidup yang lebih baik. 

Kat sini, saya nak mengajak kita sama sama memujuk diri kita untuk tidak menyimpan perasaan ini keran ia tidak membantu sama sekali. Kenapa emosi ini tidak membantu? Pernahkah anda merasai perasaan ini, dan anda rasa makin tenang atau merasai makin marah? Anda merasai penuh rama rama di dada dan ingin menjerit keluarkan ia dari dalam? Anda merasa marah dan sedih dan khuwatir setelah menyimpan perasaan berharap pada sesuatu itu? Betul?

So, bagaimana untuk kita detach dengan perasaan ini?

Pertama sekali, kita harus memujuk diri sendiri untuk menerima dahulu apa yang kita rasa. Its ok to feel that way, we are human, haruslah merasai perasaan sebegini. Kalau kita taknak ada perasaan ini, maka berdoalah untuk menjadi robot 😅

Rasailah bahawa perasaan itu telah membuatkan badan kita lemah dan berat. (Drained and heavy) 

Kemudian setelah mengakui dan menerima perasaan itu, sedatlah bahawa kita tidak boleh memsabotaj perasaan itu bila kita mahu rasa baik. Mengertilah bahawa perasaan berharap ini membuatkan diri kita terbeban dan membuatkan perasaan orang yang kita harapkan itu juga terbeban. Ini membuatkan segalanya tidak seimbang dan tidak membentuk solusi. Disini, kita pujuklah diri untuk melepaskan perasaan ini. Dan percayalah , kita akan merasai lebih tenang selepas melepaskan perasaan itu. Rasailah anggota badan kita, terutama di leher, bahu merasa lebih ringan setelah melepaskan perasan itu. Setelah kita berjaha melepaskan perasaan ini atau dikatakan detach and let go the feeling, kita masuk fasa ketiga iaitu Membesarkan perasaan yang best

Disini paling best, bila kita dah lepaskan  perasaan berharap itu, tibalah masa kita besarkan Bergantung Harap hanya pada Yang Satu.Berharaplah. Sang Pencipta, Bergantung Haraplah pada Pereka dunia Fatamorgana ini. 

Besarkan rasa kasih sayang Allah dan yakinlah setiap moment ialah moment membentuk solusi. Setiap moment adalah moment sedang memproseskan hasil hasil baik dalam hidup kita. Yakinlah dan Jadilah optimis yang segalanya dapat diselesaikan dan kita sedang menarik keajaiban keindahan dalam hidup kita. Jika ada anggota yang sakit, yakinlah, anggota itu makin membaik. Jika ada kawan yang sedang tidak bertegur kita, yakinlah Allah sedang membisik dihatinya untuk berlembut dan berbaik. Rasailah moment bermotivasi ini dan rasailah kasih sayang kita pada diri sendiri.  Besarkanlah rasa syukur dan Allah sedang arrange something the best for us. Allah mengarahkan alam semesta untuk menyusun semula dan membantu kita. 

After all, can we just spread more love and be kind to each other 🙂

All is well and all is safe

Tu saja pada petang ini, till we meet again.

Love, D

#mbp5tools

#efttechnique

#emotionalmanagement

#manageyouremotionsunset view

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *